Ce înseamnă să scrii articole SPAM ca să rankezi în Google
Mi-a sărit în ochi articolul ăsta de la Zoso, despre go4it şi articolele SPAM. Eu am lucrat câţiva ani la go4it, deci aproape sigur ăsta este şi motivul pentru care scriu acest post.
Înainte de a mă acuza că sunt subiectiv o să recunosc eu asta, pentru că am multe amintiri plăcute de pe vremea go4it şi îi ştiu pe oamenii care sunt acum acolo şi felul în care lucrează.
Cine are dreptul să scrie articole pe o anumită temă?
Fără să o mai dăm la întors, nu sunt de acord (de data asta) cu ce a scris Zoso. De ce? Pentru că go4it a avut de la început o rubrică despre Muzică şi Filme (uite o pagină mai veche, de prin 2007), o subcategorie a categoriei Timp Liber. În condiţiile de faţă nu văd de ce este o problemă faptul că go4it scrie un articol despre cele mai bune filme din 2013 (cele mai aşteptate bineînţeles, pentru că suntem la începutul anului).
Este articolul menit să atragă vizitatori din motoarele de căutare? Păi motoarele de căutare sunt o sursă de trafic, deci sigur vor veni oameni de acolo, dacă articolul apare în căutări, la fel cum vor veni o parte din cei abonaţi la newsletter, fanii de pe Facebook şi cei care intră direct pe site.
Dacă era un articol despre cele mai bune reţete de ceafă de porc sau cele mai bune caiete de desen cred că atunci tematica articolului ar fi fost mult în afara sferei de interes a cititorilor go4it. În cazul de faţă nu văd o problemă atât timp cât go4it nu a manipulat rankingurile din Google prin tehnici de SEO SPAM (precum cele din definiţia de pe Wikipedia, incompletă de altfel pentru că nu menţionează nimic despre linkurile construite articial, cea mai importantă unealtă de manipulare a căutărilor).
De ce se scriu astfel de articole?
Păi pentru trafic, de oricare ar fi el. Mă refer la România în pricipal aici. În alte ţări contează pentru advertiseri mai mult publicul ţintă şi apoi volumul traficul (contează şi acesta bineînţeles). Situaţia mioritică îndeamnă din păcate la cantitate, nu calitate, dar nu despre asta vreau să vorbesc acum.
Mi se pare normal ca un site care are categorii despre gadgeturi, filme, calculatoare samd să scrie articole pe aceste teme. Şi de ce ar fi o problemă să scrii pe tematici de interes pentru cititorii tăi? Nu cred că e o ruşine să scrii despre cele mai asteptate filme din 2013 faţă de cum să faci un stick USB bootabil dacă aşa poţi acoperi un subiect de care sunt interesaţi mai mulţi oameni.
Dacă ai în faţă o listă de 100 de subiecte şi redactori cât să abordezi doar 10 din ele fii sigur că le vei alege pe cele cu potenţial mai mare de interes pentru cititorii tăi şi pentru cei care vin din motoarele de căutare (vrei să atragi şi mai multi vizitatori). E logic şi prolific pentru afacerea ta (să nu uităm că un site de ştiri trebuie să scoată bani pentru a supravieţui).
Cine trebuie să sancţioneze practicile incorecte?
Să zicem că un anumit site calcă pe bec, fie abordând subiecte din afara sferei de interes, fie pentru că foloseşte tehnici gen “o să rămăi prost dacă nu dai click aici”. Cine este cel care trebuie să sancţioneze acel site? În primul rând cititorul şi apoi cel care dă bani pentru reclamă. Dacă nu îţi place un anumite site nu intra pe el, nu-l decomanda prietenilor. Dacă eşti advertiser fii atent cu cine te asociezi.
Eu le zic tot timpul prietenilor mei să nu se mai uite la OTV la mişto, să vadă ce inepţii mai bagă domnu’ Dan. Le faci audienţă, care înseamnă bani la TV. Canalele pe care nu le suporţi trebuie scoase din lista de programe favorite. Nu trebuie să intri pe ele nici din greşeală. La fel trebuie să sa întâmple cu site-urile dubioase, cu magazinele unde este tratat prost, cu oamenii care te enervează şi tot aşa.
Google e de vină
Mai în glumă mai în serios, problema cu motoarele de căutare este că nu sunt în stare să îţi afişeze cele mai bune rezultate pentru o anumită căutare. Se uită la o grămadă de indicatori gen cât timp stă utilizatorul pe site, câte pagini vizitează la o singură vizită, câte linkuri există câtre acea pagină, câte din ele sunt bune, care e autoritatea site-ului şi o grămadă de alte lucruri, dar nu se uită la calitatea articolului respectiv. Nu o fac pentru că o astfel de analiză nu se poate face cu tehnologia actuală.
Dacă Google ar pune pe prima poziţie cel mai tare articol (tare din punct de vedere al cititorului) atunci nimeni nu are mai face articole SPAM şi ar strânge linkuri şi alte porcării White/Gray/Black Hat, ci ar scrie articole foarte bune.
Din păcate cei care scriu bine şi nu au în spate un trust media (sau orice alt gigant economic) şi nu pompează bani la Google (şi alte motoare de căutare) are toate şansele să rămână necitit. Da, se poate promova prin social media şi alte bullshit-uri pe care nu le mai crede nimeni, dar dacă stai s-o freci pe net când mai ai tu timp să scrii articolele alea bune, zic şi eu…
Cum stă situaţie pe afară?
Subcapitolul ăsta vine în continuarea celui de mai sus. Afară Google a început deja să împingă în sus site-urile mari, cu reputaţie bună, în detrimentul micilor bloguri sau site-urilor care nu pompează bani în Adsense sau care fac bani ca afiliaţi şi nu dau şi la Google.
Hai să luăm o căutare importantă de afară, pe Chrome, modul Incognito, cel care dă falsa senzaţie că îţi este respectată viaţa ta privată online. Am ales “best ipad cases“. Majoritatea site-urilor de pe prima pagină au făcut un simplu slideshow cu pozele de presă ale diferitelor modele listate acolo.
Cu greu poţi să îî zici chestiei ăsteia jurnalism. Gottabemobile mi se pare că este singurul care dă linkuri la fiecare produs către review-ul propriu, realizat de redactorii sitului, deci eu cred că ei au ce căuta acolo, deşi articolul lor nu este chiar o capodoperă.
Restul site-urilor de pe prima pagină sunt site-uri mari, cu reputaţie, motiv pentru care şi rankează. Ordinea determinată aici de Google dă greş din punctul meu de vedere (şi nu doar pe căutarea asta). Dacă nu s-ar putea ranka cu astfel de articole puerile lumea nu le-ar mai scrie. Deci şi motoarele de căutare au o mare parte din vină pentru promovarea conţinutului de kkt, fiind o sursă foarte importantă de trafic.
Şi precum aţi văzut site-urile mari nu pregetă să scrie astfel de articole, pe căutări cu potenţial mare de trafic.
Chestia cu strugurii acri
Aş mai vrea să subliniez şi o chestie românească, pe care am văzut-o cu ocazia Black Friday. Multă lume s-a luat de clasamentul din Google, că au făcut oamenii ăia SPAM, că nu e normal să rancheze acele site-urile, că oamenii fac bani cu site-urile respective, bla bla.
Păi măi oameni buni, dacă un site care conţine Black Friday în nume, explică ce este Black Friday şi dă o listă de promoţii pentru ziua respectivă nu este un site legitim care tratează subiectul respectiv cine ar trebui să fie acolo sus în căutări, o pagină obscură de pe site care a scris un singur articol despre subiect sau unul care are 100 de pagini despre acel subiect (ţineţi minte că motoarele de căutare iau în calcul şi autoritatea siteului, nu doar pagina listată în pagina căutării).
Mi se pare normal însă ca cel mai bun site pe tema Black Friday să rancheze, fapt care nu cred că se întămplă mai niciodată, asta fiind cea mai mare problemă cu motoarele de căutare în ziua de azi . De exemplu am căutat de am acrit “preţ vită Kobe” şi am dat mereu de nişte ştiri la indigo despre ce îşi comanda pe banii de protocol guverul MRU, dar nu am aflat cât costă şi unde găsesc pe la noi.
Despre moralitatea situaţiei
Şi apoi dacă cineva face un site şi face bani cu el ce problemă ai tu cu asta? Fă şi tu un site mai bun şi scoate mai mulţi bani. Motivaţia de a face ceva pentru bani pare că atinge românul la coarda sensibilă, ca şi cum cine face bani ia bani de la tine din buzunar. Dacă nu vrei să cumperi ceva nu te obligă nimeni, nu?
Nu cred că trebuie vorbit de moralitate în afaceri. Scopul principal este de a face profit şi exită un set de reguli care trebuie respectate. Dacă calci strâmb este prins şi pedepsit (în teorie). Dacă lucrezi cu parteneri care pun preţ pe recomandări, loialitate, cinste şamd atunci trebuie să respecţi aceste reguli, pentru acelaşi scop menţionat mai devreme: profitul.
PS. Postul ăsta nu e plătit, nu vrea să scoată în evidenţă că go4it e cel mai curat site de la noi sau că Zoso este bulangiu (îl ştiu personal şi părerea publică despre el este destul de eronată). Pur şi simplu este părerea mea personală. Mi-ar plăcea să-mi fie respectată şi chiar vreau să aud şi părerile voastre despre asta, pe un ton civilizat, bineînţeles.
“Situaţia mioritică îndeamnă din păcate la cantitate, nu calitate, dar nu despre asta vreau să vorbesc acum.”
Cred ca nu ai inteles ce a vrut sa zica zoso cu asta. Omul voia sa spune ca articolul este scris cu keyword stufiing, incorect gramatical, asta doar pentru o mana de oameni care cauta “cele mai tari filme bune”. Degeaba incerci sa ii aperi, ca are dreptate. Articol de genul pe un site de renume… tosui, go4it era un brand bun, cel putin pentru mine, dar numai uita-te la comentarii, si userii care nu inteleg de ce si-au irosit timpul, au lasat comentarii urate la adresa brand-ului.
Salut Ionut.De curand am facut si eu un site dar fiind incepator nu ma prea pricep deloc.Ai putea sa-mi dai cateva indicatii cum sa fac sa rank`ez site`ul sau sa fie gasit mai usor pe Google?
Marius, spune-mi cum se numeste site-ul tau, poate pot sa-ti dau niste indicatii punctuale. Nu sunt SEO guru, am doar cateva idei fixe, deduse mai mult din experiment…deci nu te astepta sa-ti luminez ziua prea tare :)
Multumesc ca ai raspuns.Site`ul este downloadhacks.org (o sa-ti faci o idee imediat ce este cu site`ul :) ).
S-ar putea sa ai probleme cu faptul ca site-ul tau contine frecvent cuvintele hack, crack, chiar daca in cazul tau nu este vorba de nimic ilegal. Google nu poate sa isi dea seama de asta, el avand doar o lista de cuvinte care sunt folosite de obicei pentru chestii din zona gri (sau neagra).
O alta explicatie ar fi sa abordezi subiecte mai generale, care au mai multe cautari, deci ai sansa sa dea cineva la un moment dat peste site-ul tau dupa ce face o cautare.
Si ca idee generala: nu copia de la nimeni, scrie articole originale, elaborate, nu te baga in scheme de linkbuilding si alte chestii interzise de Google, ca n-o sa fii intrebat daca esti vinovat, ci pur si simplu vei fi penalizat imediat…
Dar despre SEO ce parere ai?Se merita investit in el?
SEO bun costa mult, si de obicei nu stii cu cine ai de-a face. Toti se cred experti :)
Din experienta mea mai bine faci un site curat, simplu, cu articole bune pe care le promovezi la prieteni, pe FB, Twitter samd, si investesti timpul in articole foarte foarte foarte bune.
Daca esti companie si ai buget mare, atunci SEO-ul te poate ajuta foarte mult. Asta e bineinteles parerea mea.
Multumesc pentru timpul acordat Ionut. Succes in continuare!