Black Friday made in Romania
Pfiu, a trecut si Black Friday 2012 in Romania, traficul a revenit la normal, site-urile au inceput sa mearga din nou, comerciantii au inceput sa numere cashul, iar consumatorii revin la carcotelile de zi cu zi.
Sunt multe lucruri de spus referitor la Black Friday-ul de anul acesta, si de bine si de rau. O singura chestie rea am de zis, pentru ca personal consider un succes ziua reducerilor de anul asta. Daca esti o companie care activeaza online si nu ti-a mers site-ul de Black Friday cred ca poti sa incerci un alt tip de afacere. Este inadmisibil sa nu iti mearga site-ul cand afacerea ta se bazeaza pe asa ceva. E ca si cum ApaNova ar ramane fara apa.
Imi si inchipui ce ziceau patronii respectivi: sa vina clientii la mine, dar in sir indian, sa ii putem servi pe toti. Singurul site care a functionat (aproape in totalitate tot timpul) a fost Emag. Se vede ca si-au invatat lectia de anul trecut. Bravo lor pe partea de clienti… ca pe cea de afiliati scartaie putin din punctul meu de vedere.
Merita sa iti pregatesti site-ul pentru Black Friday?
Cred ca este o intrebare viabila, in special pentru magazinele mici, care nu au resursele financiare pentru a-si permite 100 de servere (vezi logistica implicata in cazul Emag). Deci, scoti o coala de hartie si socotesti cati bani faci intr-o zi de Black Friday, tinand cont de volumul crescul de vanzari si profitul redus (dar nu zero sau negativ). Daca suma rezultata e mai mica decat costul serverelor si redesignului sitului (da, si asta e o problema, in special pentru solutiile software gratuite, care crapa indiferent cate servere ai la dispozitie) atunci ti-ai gasit raspunsul la intrebare.
Asta e formula matematica simplista, care nu ia in calcul impactul caderii sitului asupra brandului magazinului. Cu alte cuvine, daca nu iti merge situl pierzi bani pe termen lung si pentru ca te faci de ras, nu doar pentru ca nu vei vinde in ziua respectiva.
O cauza a problemei caderii siturilor cred ca este si popularitatea neasteptata a Black Friday in Romania, pentru ca in 2012 fenomenul a fost puternic popularizat online, la TV si Radio. George Buhnici are un articol cu cifre pe tema asta. Multi nu cred ca se asteptau la un asa trafic. Nu e o scuza, dar trebuie tinut cont si de cauza asta, zic eu.
Despre nivelul reducerilor
Am vazut ca multa lume s-a plans de nivelul scazut al reducerilor, si ca se asteptau la 90% pentru produsele cool, gen Samsung Galaxy S3. Eu urmaresc fenomenul Black Friday din SUA de ceva timp si pot spune cu certitudine ca produsele populare nu primesc discounturi semnificative. E si normal, pentru ca se vand oricum. De asta cand vedeti reduceri la produse Apple mai mari de 100 dolari e momentul sa scoateti cardul din portofel. iPad 2 la 999, cum a fost la Emag, e genul de reducere care nu vei vedea in SUA de Black Friday.
Black Friday e si un moment prielnic pentru a scapa de stocuri, de aceea produsele de top nu prea se gasesc in oferte sau primesc un discount aparent nesemnificativ. Asta nu inseamna ca nu poti astepta 12 luni facandu-ti temele din timp, iar in ziua de Black Friday sa profiti de ocazie pentru a-ti cumpara cele trebuincioase la casa omului. BTW, o multime de oferte le gasesti aici, daca nu aveti chef sa stati sa ‘luati magazinele la mana’ in cele trei zile de aglomeratie online.
Fenomenul de afiliere
Ma bucura sa vad ca fenomenul de afiliere prinde avant si la noi in tara. Sumele sunt inca mici, comisioanele de multe ori foarte mici, sunt probleme cu aprobarea comisioanelor, platile, samd, dar suntem la inceput, iar lucrurile se indreapta in directia cea buna.
Am vazut foarte multe persoane suparate pe cei care posteaza linkuri de afiliat, fie pe blogurile personale, fie pe Facebook, Twitter si pe cine mai stie unde. Sunt de acord, cand motivul principal pentru care pui un link este de a face bani, pentru ca vor exista semne de intrebare asupra afirmatiilor tale prin care lauzi un produs. Exista clar posibilitatea unui conflict de interese, mai ales in clipa in care faci tot posibilul sa ascunzi faptul ca esti afiliat, facand totul sa para ‘natural’.
Din pacate astfel de conflicte exista si in presa offline, online si la TV cand treba ta e sa vorbesti despre companii de la care te astepti apoi sa iti cumpere spatiu de reclama. Nu cred ca fenomemul de afiliere este mai supus acestui fel de coruptie decat presa de orice fel, deci zic sa gustam din strugurii aia acri ca fac bine la greata de dimineata.
Traim intr-o tara libera (pe bune!) si nu te impiedica nimeni sa faci si tu bani.
Ce trebuie sa se schimbe pana la anul (pe online)?
Hai si o lista cu bulleturi (nasturei sau buline, ca nu stiu cum sa le zic altfel pe romaneste):
- site-uri mai robuste, care sa mearga tot timpul
- oferte mai variate (se poate, sunt sigur de asta), nu neaparat cu reduceri mai mari, pentru ca am vazut multe oferte pe IT cu 50% discount la produse scumpe
- site-uri care compara ofertele de Black Friday (este nevoie insa ca magazinele sa trimita pliantele cu oferte din timp afiliatilor si partenerilor)
- consumatori mai bine pregatiti si mai putin carcotasi, care stiu ce vor sa cumpere, care si-au facut din timp conturi pe magazinele online si care au studiat in prealabil ofertele (presupunand ca se intampla ce am zis la puntul 3) si care inteleg ca cele 100-200 de iPaduri de la Emag se vand in 10-15 secunde in clipa in care magazinul inregistreaza 1000 de comenzi pe minut (elementary my dear Watson)
Hai ca mi-am uscat gura de cate v-am zis, deci as vrea sa stiu voua ce parare v-a facut versiunea romaneasca a Black Friday din 2012?
din punct de vedere al Emag, principalul reper al BF anul asta, pot vorbi din experienta proprie (de amator, ne-blogger, dar si de client mai vechi al lor): intrucat nu cautam tablete ci produse mai putin dorite in Romania, adica e-book reader (de ce in Romania toti vor tablete si mai nimeni reader-e e alta discutie interesanta), pe la 9 si ceva am prins linistit ce cautam: site-ul a mers fara probleme, produsele vanate erau valabile (un nokia Lumia si un Kindle), comanda s-a inregistrat fara intreruperi, totul ireprosabil. reducerea nu e la nivel de BF (20%), dar trebuie tinut cont ca Emag e importator, nu producator, asa ca singura marja din care poate scadea e profitul propriu (din 24% TVA nu poate, din taxe vamale nu poate etc.). Speculatiile ca le-au scumpit inainte ca sa scada inapoi (foarte vehiculate in comentarii) nu sunt reale, urmaream preturile la ele de luni de zile. Bila neagra pentru Emag vine pe partea de parteneri, lucreaza cu o firma de curierat de care nu am auzit (DPD sau ceva de genul asta), ca urmare coletul nu a ajuns nici acum, 8 zile dupa comanda. per ansamblu, pot spune ca, daca urmaresc anumite produse chiar in perioada noiembrie si apar in oferta BF, merita, daca nu, BF nu merita atentie doar ca principiu sau asteptarea evenimentului(reducerile sunt la nivelul celor frecvente de-a lungul anului sau chiar mai mici decat la “Promotiile Saptamanii” de exemplu).