Business: ce alegi, intern sau international?
De cativa ani de cand am inceput sa gandesc putin cate putin in termeni de business m-am confruntat intotdeauna cu o problema, de fapt o alegere: cui ma adresez, pietei interne sau pietei internationale? Aceeasi problema o regasesc si in ceea ce priveste cultivarea si marketarea brandului personal: unde vreau sa ma fac auzit, afara sau local?
Ideal e sa reusesti peste tot, dar cine alearga dupa 2 iepuri…ramane cu intrebarea. Avantajele si dezavantajele principale le intuiesti imediat: intern ai concurenta mai mica, dar si o piata de dimensiuni foarte reduse, pe cand international ai concurenta serioasa, dar si o piata suficient de mare cat sa iti arunce si tie cateva faramituri, cat sa reusesti sa duci un trai decent.
Totul se reduce practic la zicala tatalui lui Ion Creanga, mai bine fruntas la sat, decat codas la oras (am vrut sa citez, dar memoria nu tine cu mine). Cu timpul vezi insa ca lucrurile se limpezesc si alegerea depinde foarte mult de ceea ce iti doresti:Â sa ramai pe meleagurile mioritice sau sa iti iei zborul. In functie de ce-ti doresti raspunsul la intrebarea dinainte vine natural.
Eu am avut mereu (si inca mai am) o fascinatie/respect, zi-i cum vrei, fata de occident, dar pana acum ce am reusit mai de doamne ajuta, am reusit pe plan local, unde concurenta e mica si e suficient sa fii riguros si sa te tii de ce ti-ai propus ca sa reusesti (asta alaturi de oameni de nadejde, bineinteles).
Voi ce parere aveti? E mai bine sa te lupti pe plan local, pe o piata imatura, plina de “diversi” sau sa incerci sa pescuiesti ceva afara?
ITist, cu scrisul corect nu sunt 100% de acord cu tine, ca nu toti strainii vorbesc nativ engleza si fac si ei greseli mari…
Mi sa pare ca uiti un lucru foarte important: diferentele culturale. E o mare diferenta de foarte multe ori in felul cum te prezinti intern si cum te prezinti in afara, pt. ca nu-i intotdeauna aceeasi Marie. Sa-ti dau un exemplu simplu: CV-urile. Cu cel care de regula il vezi in RO nu ai ce face in afara ca-ti ride in nas (contine prea multe date considerate private sau lucruri neverificabile). Sau alta chestie: limba. Daca te prezinti in afara intr-o limba stricata cu greseli de exprimare sau gramaticale o sa fii urgent ignorat.
Pe de alta parte, eu zic ca trebuie sa fi trait citiva ani in afara sa intelegi cum anume gindesc altii, pt. ca totul e o chestiune de detaliu, de la cum te prezinti, la ce oferi, cum oferi suport, cum vinzi, si altele de-astea, care lucruri daca nu le cunosti o sa fie un esec sigur. Un alt exemplu mic: daca de exemplu oferi ceva pt. alte companii, daca nu ai pretul corect o sa fii ignorat cu succes, inclusiv pt. pret prea mic. In general in RO vezi chestia de genul cu cit pretul e mai mic cu atit e mai bine, pe cind la altii nu, pt. ca isi pun problema, acel pret e sustenabil pe termen mediu? Daca ma leg de un produs a carui firma da faliment in 6 luni pt. ca nu cistiga destul ce ma fac? S.a.m.d.
Pina una alta, e mult mai sanatos sa faci afaceri in mediul care-l cunosti cel mai bine, pt. ca oricum concurenta este peste tot. E pacat ca apoi produsul tau sa fie ignorat pt. ca faci greseli gramaticale la exprimare sau il prezinti total gresit pe o anume piata sau pretul pare de furat.
O cale mai simpla e sa mergi in partneriate cu altii (te ocupi doar de o bucatica a businessului, care de regula cunosc cum gindesc romanii sau altii ca noi) sau mergi pe cai foarte batatorite.
Evident sint 2 situatii: vorbitori nativi de engleza sau nu (daca discutam pt. cazul englezei aici). Un german sau francez o sa fie clar mai nepasatori la astfel de greseli, insa in tari unde limba engleza e nativa o sa ai de suferit, pt. ca trag rapid concluzia de neprofesionalism, eticheta ce ti-o pun imediat intregului produs. E ok sa povestesti cu accent strain sau tu ca persoana sa faci mici greseli de exprimare, insa cind vine vorba de imaginea produsului sau firmei cerintele sint altele. Se asteapta sa folosesti macar spell-checkerul sau si mai bine servicii specializate (tradus / corectat / redactat). La noi la firma de exemplu comunicatele de PR le face cineva specializat pe asa ceva (contract extern), si asta nu pt. ca s-ar face greseli gramaticale ci pt. ca da mult mai profi. Ramin la parerea mea ca asta se aplica oriunde in strainatate cind comunici in limba tarii respective unde tintesti clientii.
Eu am lucrat 90% in international, pentru ca e o piata mult mai mare si mai dezvoltata, care ofera destule beneficii. E adevarat ca in Romania e concurenta mai mica, dar ce nu te omoara, te face mai puternic, asa ca prefer sa am concurenta, dar si beneficii.
‘mai bine la tara fruntas, decat la oras codas’