Despre leak-urile de filme de pe Internet, inaintea difuzarii oficiale
Internetul e plin de leak-uri (“scurgeri” de informatie, de orice fel), din ce in ce mai mult si mai evident. Ieri insa a fost o zi deosebita, pe net circuland o versiune de X-Men Origins: Wolverine, film ce ar fi trebuit sa apara in cinematografe pe 1 mai, adica peste o luna de zile. S-a mai intamplat sa ajunga pe Internet filme inaintea lansarii oficiale, dar nimic atat de timpuriu si care sa se si vada atat de bine.
Lumea a inceput sa vuiasca bineinteles, Fox a inceput deja darile in judecata (filmele sunt marcate cumva digital sa se stie de la cine au zburat pe fir). Cert este ca orice persoana putin informata si versata intr-ale Internetului a putut sa il descarce si sa il vada.
Nu vreau sa intru in aspectele legale ale situatiei, dar vreau sa-mi exprim parerea privind distributia digitala a continutului  protejat de drepturile de autor, o problema foarte vorbita in ultimii ani, dar pentru care nu s-a gasit inca o solutie amiabila pentru ambele parti (cei care produc si cei care “fura”). Am pus “fura” intre glilimele pentru ca nu avem de-a face cu furt in sensul clasic (filmul ramane pe Internet de unde l-ai descarcat, tu iti faci doar o copie).
Cred ca toata lumea se uita la filme, mai mult sau mai putin. In functie de posibilitati le vedem la TV, la cinematograf sau ne cumparam DVD-uri originale. Cam astea ar fi solutiile legale (presupunand ca nu ne-am tras cablu de la un vecin sau am cumparat discuri cu adevarat originale, nu bulgaresti). Pentru cei cu pasiune pentru filme si resurse financiare niciuna din masurile de mai sus nu sunt imposibile. Pentru cei care traiesc din salariul minim cred ca cea mai raspandita metoda de a vedea filme este cea cu abonamentul TV.
Filmele la TV nu sunt gratis, ci televiziunile platesc pentru ele (cu cat mai vechi cu atat sunt mai ieftine), dar isi scot banii din reclame, daca au si audienta pe masura. Acum vine intrebarea mea: de ce studiourile producatoare de filme nu le dau de la inceput la un pret mai mic, ceea ce le-ar face accesibile unui public mai larg? Nu trebuie sa fii un geniu sa faci un calcul sa vezi cam la ce pret ar trebui sa cobori pentru a avea o audienta suficient de mare care sa iti aduca aceleasi venituri ca in schema actuala de stabilire a preturilor.
Parca ar fi romani, prefera sa mulga clientul de cand intra prima data in magazin, ca nu se stie daca mai revine. Si este o problema de pret, eu n-as da 100 EUR pe 10 filme pe DVD, cand 100 de filme de pe Internet (pe care sa zicem le-as vedea intr-o luna de zile) costa 10 EUR (unele abonamente Internet sunt bineinteles si mai ieftine). As da insa banii pe un abonament Netflix prin care am acces la o videoteca de filme foarte mare. Din pacate Netflix nu este accesibil in Romania.
Pana nu se va ajunge la un sistem de distributie a continutului digital care sa tina cont de doleantele ambelor parti nici nu se va schimba nimic: furtul va continua, lumea nu va merge sa vada filme pentru ca sunt proaste, pentru ca nu sunt suficienti bani, pentru ca nu s-au vandut bine filmele anterioare samd, este un cerc vicios fara iesire pana nu va gandi cineva “outside the box” si bineinteles ii va convinge pe autorii de continut digital sa schimbe schema de taxare. Cam asta am avut de zis.
PS. Si apropos de X-Men Wolverine, un prieten mi-a zis ca e foarte misto filmul, chiar daca nu este finisat.
pana una alta il tragem cu totii sa-l vedem