Ghid pentru cei care merg cu masina si intalnesc biciclisti

Desi bicicletele nu sunt lucruri noi pentru romani, miscarea celor care merg pe doua roti motorizati de propriile picioare a luat amploare in ultimii ani, deci soferii trebuie sa fie din ce in ce mai atenti in trafic, pentru ca nu mai sunt singuri. Acest lucru nu se intampla in clipa de fata si imi vine in minte un BMW din Constanta care mi-a sters putin pantalonii in dorinta de a intra intr-o parcare inaintea mea. Eu nu vroiam sa intru in parcare, mergeam inainte, dar probabil soferul a zis sa fie sigur ca nu vreau sa-i iau locul de parcare.

Acesta este si motivul pentru care port casca, chiar daca risti sa iti strige vreun pieton ca arati ca un retardat (poveste bazata pe fapte reale!) si incerc sa gasesc trasee pentru bicicleta cat mai libere de trafic, de preferat in afara orasului. Stiu multi soferi care se plang cand vine vremea frumoasa si apar bicicletele pe strada, desi nu realizeaza ca in timp acest lucru va insemna piste dedicate si mai putine masini in trafic, deci se va circula mai bine, aerul va fi mai respirabil si oamenii putin mai sanatosi.

ghid masini si biciclisti

Momentan este greu si pentru soferi si pentru biciclisti, insa nu ar fi rau sa exersam privitul in perspectiva, un lucru necaracteristic locului. Deci fara prea multa palavrageala, hai sa vedem ce ar trebui sa faca un sofer cand intalneste biciclisti pe sosea.

Ghid pentru soferi

  • Pastreaza distanta cand depasesti – Cred ca asta e cel mai important lucru, in conditiile in care poti speria biciclistul si il poti dezechilibra. La fiecare iesire cu bicicleta trece cel putin o masina la mai putin de jumatate de metru de mine. Nici un metru nu e suficient, mai ales cand ai o masina mare (sau camion/autobuz). Daca nu ai loc sa depasesti pentru ca vin masini din fata nu e o rusine sa astepti putin, nu-ti scade reputatia.
  • Tine cont ca bicicleta se misca mai incet – Este evident acest lucru, dar tine si cont de el cand judeci viteza bicicletei din fata asteptand sa depasesti. Si nu, claxonand nu il vei determina pe biciclist sa accereleze ca o racheta, in special in rampa. In cazul asta nu e bine nici sa il faci sa incetineasca pentru ca i-ai taiat fata si apoi ai franat din nu stiu ce motiv, pentru ca pornirea din rampa se face foarte greu pe bicicleta.
  • Asigura-te in oglinda din dreapta cand faci dreapta – Chiar daca faci dreapta si esti pe banda 1, asigura-te ca nu dai peste un biciclist care merge inainte, pe langa bordura, in special daca astepti sa faci dreapta in spatele masinilor care dau prioritate pietonilor.
  • Da un claxon scurt cand vii de departe si ai viteza – Lucru valabil in special in afara localitatilor, cand nu e trafic si vii cu viteza semnificativ mai mare decat cea a biciclistului. Un claxon scurt dat din timp ii permite celui de pe bicicleta sa se replieze, daca e cazul, si il pregateste psihologic.
  • Nu depasi si frana imediat – Asta e valabil nu doar cand depasesti biciclete, ci si cand depasesti alte masini. Faptul ca ai trecut in fata, desi nu aveai suficient timp/loc, nu inseamna ca ceilalti devin brusc responsabili de tampenia ta. Bine, sunt responsabili in fata legii, dar tot tu esti idiotul din ecuatia asta.

Si pentru ca sunt sofer si pieton mult mai des decat sunt biciclist, cred ca e bine de mentionat ca si aceste categorii fac tampenii in trafic. Vorbesc aici de biciclisti care nu cunosc regulile de circulatie dedicate lor, precum traversatul descalecat pe trecere, opritul la semafor (da, atat de inconstienti sunt unii) sau persoanele care se plimba in parc pe pista de biciclete si nu se dau deoparte nici cand te vad ca vii si nici cand ii claxonezi din spate.

Pana la urma cu totii gresim, dar poate reusim sa invatam si ceva din greselile astea ca sa convietuim mai bine si mai calm impreuna.

ABONEAZA-TE PENTRU A PRIMI POSTARILE DIRECT PE EMAIL
Vei fi anuntat zilnic cand public articole noi pe blog!

De asemenea, ai putea dori...

Lasa un comentariu:

Your email address will not be published. Required fields are marked *